Α. ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Θεωρώντας • μια χειμερινή περίοδο 18 εβδομάδων δηλ. 126 ημερών (περίπου 4 μηνών) από μέσα Δεκεμβρίου έως μέσα Απριλίου , • από τα ημερολόγια λειτουργίας ΧΚΠ των προσφάτων 4 περιόδων 2008-09,09-10,10-11,11-2012 προκύπτουν τα παρακάτω στοιχεία σχετικά με τις επικρατούσες κατά μέσο όρο σε μια χιονοδρομική περίοδο ΧΚΠ καιρικές συνθήκες. Σημειώνουμε ότι σε μια ημέρα μπορεί να συνυπάρχουν περισσότερο της μιας καιρικής κατάστασης
1. Θερμοκρασία Mέση θερμοκρασία σε υψόμετρο 1750m -1 0C .
2. Ηλιοφάνεια κατά μέσο όρο 72 ημέρες, ποσοστό 60% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου. Oι σχετικά ήπιες καιρικές συνθήκες της Ελλάδας αποτελούν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών ΧΚ.
3. Συννεφιά κατά μέσο όρο 45 ημέρες, ποσοστό 45% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
4. Oμίχλη κατά μέσο όρο 30 ημέρες, ποσοστό 24% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
5. Βροχή κατά μέσο όρο 5 ημέρες, ποσοστό 4% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
6. Χιονόπτωση κατά μέσο όρο 27 ημέρες (με μέσο όρο 16cm ανά ημέρα), ποσοστό 21,5% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου Μέσο όρος «φρεσκοπεσμένου» χιονιού που «αθροίζεται» σε υψόμετρο 1750 m κατά την διάρκεια μιας περιόδου 4,22 m.
Σύμφωνα με στοιχεία μετεωρολογικών σταθμών το μέσο ετήσιο συνολικό ύψος κατακρημνισμάτων στον Παρνασσό είναι 1455mm εκ των οποίων τα 555 mm μετατρέπονται σε βροχή και τα 900mm σε χιόνι ποσοστό 62%.
Μέση μείωση θερμοκρασίας ανά 100m αύξησης υψομέτρου θεωρείται 0,3-0,6 οC.
Το συνολικό ύψος κατακρημνισμάτων κατ’έτος, σε συνδυασμό με τις ανάγκες του ΧΚΠ σε νερό οδηγούν στην ανάγκη χωροθέτησης Ταμιευτήρα Όμβριων Υδάτων για τις ανάγκες ύδρευσης και Πυρόσβεσης σε μια φυσική δολίνη χωρητικότητας το ελάχιστον 20.000 μ 3.
7. Άνεμος
a. Θυελλώδης ( ταχύτητα ανέμου άνω των 100 km/h- αδύνατη λειτουργία αναβατήρων) κατά μέσο όρο 3 ημέρες, ποσοστό 2% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
b. Ισχυρός (ταχύτητα ανέμου περίπου 75 km/h- οριακή λειτουργία αναβατήρων) κατά μέσο όρο 33 ημέρες, ποσοστό 26% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
c. Μέτριος (ταχύτητα ανέμου περίπου 50 km/h- λειτουργία αναβατήρων με ιδιαίτερη προσοχή) κατά μέσο όρο 78 ημέρες, ποσοστό 62% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
d. Ασθενής (ταχύτητα ανέμου έως 50 km/h- κανονική λειτουργία αναβατήρων) κατά μέσο όρο 36 ημέρες, ποσοστό 29% επί των συνολικών ημερών χειμερινής περιόδου
Σύμφωνα με την μελέτη αιολικού δυναμικού μετρήθησαν
• 1η κύρια διεύθυνση ΝΝΔ, 2η κύρια διεύθυνση ΒΑ
• Μέση ταχύτητα ανέμου σε ύψος 19,2μ 8m/sec
• Μέγιστη ταχύτητα ανέμου (μέση τιμή 10λέπτου 35,5 m/sec)
• Μέγιστη ριπή ανέμου στιγμαία 45,5 m/sec
• Μέση ισχύς ανέμου 847,3 watt/m2
• Μέση συνολική ενέργεια ανέμου 3.515 KWh/m2
Τα αποτελέσματα της μελέτης αιολικού δυναμικού έδειξαν ότι είναι δυνατή η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του ΧΚΠ (περίπου 2Mwh ανά έτος) από μια ανεμογεννήτρια ισχύος 750Kw σε υψόμετρο άνω των 1750 μ ώστε να υπάρχει ικανοποιητικό αιολικό δυναμικό και χαμηλότερο των 2000 μ ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα παγοποίησης.
Χαρακτηριστικά μετεωρολογικά φαινόμενα του ΧΚΠ σε σχέση με άλλα ΧΚ της «ενδοχώρας» ελληνικής ή ευρωπαικής είναι ότι λόγω της ανεμπόδιστης εγγύτητας του με τη Θάλασσα (Ευβοικό/Αιγαίο προς Β, Κορινθιακό προς Ν ) παρουσιάζει
• Συχνότητα ισχυρών ανέμων
• Αυξημένη υγρασία στην ατμόσφαιρα που σε συνδυασμό με απότομη πτώση θερμοκρασίας (στροφή ανέμων από Ν σε Β κατευθύνσεις) δημιουργεί έντονα φαινόμενα παγοποίησης αλλά και ικανοποιητική χιονοκάλυψη στα «κοίλα», μη ανεμογδαρμένα σημεία (κορυφογραμμές) .
Το ΧΚΠ σε σχέση με άλλα βουνά ελληνικά ή και ευρωπαϊκά παρουσιάζει ικανοποιητική χιονοκάλυψη , λόγω υψομέτρου (άρα διαθέσιμων χαμηλών θερμοκρασιών) και εγγύτητας στο υδάτινο στοιχείο (άρα υγρασίας στην ατμόσφαιρα).
Υπάρχει δε η δυνατότητα λόγω του διαθέσιμου αλπικού του όγκου και της διαμόρφωσης του να μετατοπιστεί το κέντρο βάρους του ΧΚΠ από υψόμετρο 1950 (κορυφή Αφροδίτη) σε υψόμετρο 2250m (κορυφή Βάκχου).
Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες το φαινόμενο του θερμοκηπίου – αύξηση θερμοκρασίας του πλανήτη μειώνεται αυξανομένου του υψομέτρου .
Β. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
1. Διάρκεια Χειμερινής περιόδου λειτουργίας
Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η χειμερινή περίοδος λειτουργίας του ΧΚΠ αποτελείται κατά μέσο όρο από 18 εβδομάδες (126 ημέρες), δύο εβδομάδες στον Δεκέμβριο του απερχόμενου χρόνου και 16 εβδομάδες στον νέο χρόνο. Η κάθε εβδομάδα αποτελείται από την “αιχμή” της το Σ,Κ και το «κοίλο» της το μεσοβδόμαδο. Η 4μηνη λειτουργία καλύπτει κατά μέσο όρο την χρονική περίοδο από 15/12 έως 15/04.
2. Ημέρες Υψηλής και Χαμηλής περιόδου ποσοστά 32/68 %
Θεωρώντας ημέρες Υψηλής περιόδου (Υ) τα Σ,Κ , τις αργίες (Θεοφάνεια,Καθαρά Δευτέρα , 25η Μαρτίου), και την περίοδο Χριστουγέννων _Πρωτοχρονιάς , και ημέρες χαμηλής περιόδου (Χ) όλες τις υπόλοιπες μπορούμε να θεωρήσουμε 40 ημέρες Υ (32%) και 86 ημέρες Χ. (68%).
Φαίνεται χαρακτηριστικά η διακύμανση των προσελεύσεων 70/30 % , και των εσόδων 76/24 % , μεταξύ ημερών Σ, Κ και μεσοβδόμαδου .
Προς εξομάλυνση αυτής της διακύμανσης λειτουργεί η έκπτωση 50% τις καθημερινές . Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό . Πρέπει να αναπτυχθούν οι πολύημερες –εβδομαδιαίες προσελεύσεις αξιοποιώντας κυρίως τον αλλοδαπό τουρισμό , τα περιφεριακά αξιοθέατα π.χ μουσείο Δελφών καθώς και τον μαθητικό τουρισμό π.χ «Λευκές εβδομάδες»
3. Ανοικτό –Κλειστό ΧΚΠ 98/02 %
Ο ισχυρός -θυελλώδης ΝΔ ή ΒΑ άνεμος, ή χιονοθύελλα μπορούν να καταστήσουν πολύ δύσκολη έως αδύνατη τη λειτουργία του ΧΚΠ 5-10% των ημερών της περιόδου δηλ.6-12 ημέρες.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να διατηρούνται ανοικτοί οι δρόμοι (πρόσβαση) το περισσότερο δυνατό ,και σε περίπτωση ισχυρών ανέμων να υπολειτουργεί τουλάχιστον η Φτερόλακα καθότι οι αναβατήρες ΗΡΑ και ΠΑΝ είναι σχετικά προφυλαγμένοι απο τον ΝΔ άνεμο ή τα κελλάρια με τους αναβατήρες Αφροδίτη, Αίολο που προφυλάσσονται σχετικά από τον ΒΑ άνεμο .
Έτσι το ΧΚΠ έχει περιορίσει τις ημέρες μηδενικής λειτουργίας του στο ελάχιστο (1-5 ημέρες) .
Την τελευταία χιονοδρομική περίοδο 2011-12 μόνο μια ημέρα δεν λειτούργησε κανένας αναβατήρας στο XKΠ και δεν χάθηκε τελείως, καμιά ημέρα Υ λόγω ισχυρών ανέμων και χιονοθύελλας .
4. Κελλάρια – Φτερόλακα 85/15 % .
Στο ΧΠ μπορούμε να διακρίνουμε δύο τομείς με δύο πύλες εισόδου στο ένα και ενιαίο Χ.Κ που απέχουν μεταξύ τους περίπου 4 km. Τα Κελλάρια (είσοδος από Ν /Αράχωβα-Επτάλοφος) και την Φτερόλακα (είσοδος από Β/ Αμφίκλεια-Πολύδροσο) Από τα στατιστικά στοιχεία του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων και ελέγχου πρόσβασης στους αναβατήρες του ΧΚΠ (το ski data λειτουργεί από 12/2207) μπορούμε να διακρίνουμε μια αναλογία στις προσελεύσεις μεταξύ Κελλαριών και Φτερόλακας 85/15%
5. Προσελεύσεις
Αν επικεντρωθούμε στην τελευταία 5ετία 2007-2012 όπου έχουμε ακριβέστερα στοιχεία λόγω λειτουργίας του συστήματος skidata , προκύπτει Μέσος Όρος ετήσιων προσελεύσεων 148.692
Παρατηρούμε ότι από πλευράς προσελεύσεων στο ΧΚΠ είναι κατά σειρά
• κατά μέσο όρο καλύτεροι μήνες οι : Ιανουάριος (37.816), Φεβρουάριος, Μάρτιος, Δεκέμβριος, Απρίλιος (8.087)
• καλύτερες περίοδοι οι : 2008-09 (180.014 προσελεύσεις), 1988-89 , 2002-03, 1987-88, 2007-08, 1997-08, 2011-2012 (148.468 προσελεύσεις )
• χειρότερες περίοδοι οι :2006-07 (68.862 προσελεύσεις ), 1989-90, 1992-93, 2000-01 (95.784 προσελεύσεις) Δεν φαίνεται να προκύπτει καμιά περιοδικότητα στην καμπύλη προσελεύσεις ανά έτος
b. Εισιτήρια ανά ημέρα
Κατά την πρόσφατη χειμερινή περίοδο 2011-12 (εν μέσω οικονομικής κρίσης) η μέση ημερήσια άρα και η συνολική προσέλευση διατηρήθηκε άνω του Μέσου όρου 7ετίας (αύξηση 8.6%) .
Στις προσελεύσεις του ΧΚΠ , αξίζει να διακρίνουμε το «δίπολο» Χιονοδρόμος – Επισκέπτης με μέση αναλογία 65-35 %, η οποία μεταβάλλεται υπέρ του χιονοδρόμου ημέρες με καλές χιονοδρομικές συνθήκες 80-20% (πραγματικές ή πρόγνωση) και υπέρ του επισκέπτη τα Σ, Κ και τις αργίες (ημέρες Υψηλής περιόδου) 55-45% .
c. Προσελεύσεις Χιονοδρόμων Χιονοδρόμοι ανά μήνα και ανά περίοδο
Αν επικεντρωθούμε στην τελευταία 5ετία 2007-2012 όπου έχουμε ακριβέστερα στοιχεία λόγω λειτουργίας του συστήματος skidata , προκύπτει Μέσος Όρος ετήσιων προσελεύσεων 93.044
Από πλευράς προσελεύσεων χιονοδρόμων στο ΧΚΠ είναι κατά σειρά
• κατά μέσο όρο καλύτεροι μήνες οι : Μάρτιος (20.008)), Φεβρουάριος, Ιανουάριος, Δεκέμβριος, Απρίλιος (6.894)
• καλύτερες περίοδοι οι : 2008-09 (117.918 προσελεύσεις), 2011-12 (100.661) , 2001-02, 1988-89, 2007-08 (90.774),
• χειρότερες περίοδοι οι : 1989-90 (34.779 προσελεύσεις), 2006-07 (37.117 ), 2000-01 (44.452 προσελεύσεις), Δεν φαίνεται να προκύπτει καμιά περιοδικότητα στην καμπύλη προσελεύσεις ανά έτος Χιονοδρόμοι ανά ημέρα
• η πρόσφατη χιονοδρομική περίοδος 2011-12 είχε ιδιαίτερα καλή προσέλευση χιονοδρόμων (Νο2 όλων των εποχών), κατά μέσο όρο, ανά ημέρα Υψηλής περιόδου 1208 εισιτήρια και ανά ημέρα Χαμηλής περιόδου 359 εισιτήρια
• η μέση αναλογία προσέλευσης χιονοδρόμων μεταξύ ημερών Υ και Χ είναι περίπου 70-30
d. Προσελεύσεις Επισκεπτών –μη χιονοδρόμων Επισκέπτες ανά μήνα και ανά περίοδο
Από στοιχεία των 29 τελευταίων χιονοδρομικών περιόδων 12/1983-04/2012 προκύπτει ένας μέσος όρος προσελεύσεων Επισκεπτών κατ’έτος στο ΧΚΠ 58.269. Τα μέγιστα και ελάχιστα των προσελεύσεων επισκεπτών κατ’έτος δεν ακολουθούν τα αντίστοιχα των προσελεύσεων χιονοδρόμων , ούτε παρουσιάζουν τόσο έντονη διακύμανση , αφού δεν εξαρτώνται τόσο από τον καιρό και την χιονοκάλυψη της κάθε περιόδου.
Επισκέπτες ανά ημέρα
• η πρόσφατη χιονοδρομική περίοδος 2011-12 είχε μια προσέλευση επισκεπτών , κατά μέσο όρο, ανά ημέρα Υψηλής περιόδου 925 εισιτήρια και ανά ημέρα Χαμηλής περιόδου 98 εισιτήρια
• η μέση αναλογία προσέλευσης επισκεπτών μεταξύ ημερών Υ και Χ είναι περίπου 90-10%
Επεξεργαζόμενοι τα στοιχεία του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων skidata της τελευταίας 3ετίας 2010-2012, όπου ο τιμοκατάλογος του ΧΚΠ είναι σχεδόν τελείως σταθερός , βρίσκοντας δηλ το πλήθος εισιτηρίων ανά είδος εισιτηρίου και ανά ιδιότητα πελάτη , μπορούμε να παρατηρήσουμε :
e. Προσελεύσεις ανά ιδιότητα πελάτη
Oι πελάτες του ΧΚΠ είναι κατά σειρά : Eνήλικες (65%), Μαθητές (18%), μικρά παιδιά (6%), Φοιτητές (4%), Αρχάριοι (4%), Αθλητές (1%) κ.λπ.
Είναι σημαντική και ενθαρρυντική η προσέλκυση (με την βοήθεια εκπτώσεων και events) παιδιών , αθλητών, ακόμα και επισκεπτών-μη χιονοδρόμων οι οποίοι αποτελούν δυνητικούς πελάτες του ΧΚΠ .
Προς αυτή την κατεύθυνση οργανώθηκαν κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 πολλά events π.χ κύπελλο νέων προαγωνιστικής ηλικίας, διαφόρων ειδών αγώνες όπως ορεινού τρεξίματος κ.λπ
f. Προσελεύσεις ανά είδος εισιτηρίου
Το 1/3 περίπου των «πουλημένων» εισιτηρίων (για την ακρίβεια προσελεύσεων στο ΧΚΠ) αφορά τους μη χιονοδρόμους δηλ. τους επισκέπτες που έρχονται για βόλτα, για να γνωρίσουν μια «εμπειρία στα χιόνια»
Κι αυτούς τους επισκέπτες (που είναι σχετικά με τους χιονοδρόμους πάρα πολλοί, ιδιαίτερα ημέρες Υ και συμβάλλουν σημαντικά στα έσοδα του ΧΚΠ,) οφείλει το ΧΚΠ να ευχαριστήσει και να διασκεδάσει.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και ο εκσυγχρονισμός των αναβατήρων του ΧΚΠ που προβλέπει 8θέσια καμπίνα από βάση Αφροδίτης έως κορυφή Βάκχου (α’ φάση) και έως βάση Ηνίοχου (β΄φάση) καθώς και η ανάπτυξη 12 δραστηριότητων πέρα από το σκί κατάβασης.
Αξιοπρόσεκτες είναι επίσης οι πωλήσεις μέσω πολύποντων εισιτηρίων (80,6,20 40,10 πόντων και web περίπου 30% που διευκολύνουν τον πελάτη χιονοδρόμο απαλλάσσοντας τον από τον χρόνο αναμονής στα εκδοτήρια του ΧΚΠ καθώς και των εκπτωτικών 20% και 50% λόγω προσέλευσης με skibus ή μειωμένης λειτουργίας κατά τους μήνες Δεκέμβριο και Απρίλιο
6. Αναβατήρες
Για την λειτουργία των αναβατήρων του ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 30 εργαζόμενοι
• 2.734 ημερομίσθια
• 25.891 εργατοώρες
• Εργασία κατά μέσο 9,5 ώρες ανά ημέρα και ανά άτομο
Αξιοσημείωτη είναι η κατά την πρόσφατη χιονοδρομική περίοδο 2011-12 καθιέρωση σε μηνιαία βάση εξάσκηση της ομάδας διάσωσης σε απεγκλωβισμό αναβατήρων
a. Εμπορικότητα – προτίμηση, ώρα χρήση αναβατήρων , στοιχεία 2011-2012
Οι πελάτες του ΧΚΠ προτιμούν κατά σειρά τους αναβατήρες Ηρακλή , Αφροδίτη (εξυπηρετεί και μη χιονοδρόμους) , Αίολος, Περικλής, Βάκχος, Ηνίοχος με ώρα αιχμής ζήτησης από 10.00 έως 14.00
b. Χρήση αναβατήρων σε ημέρα αιχμής με 12ωρη λειτουργία (sunset ski) Παρατηρούμε τις διελεύσεις ανά αναβατήρα και ανά ώρα σε μια ημέρα αιχμής Σάββατο με 12ωρη λειτουργία ΧΚΠ από 08.00 έως 20.00 π.χ την 25.02.2012 Παρατηρούμε ότι σε ημέρες αιχμής, κατά τις οποίες παρατηρείται στις ώρες αιχμής (10.00-14.00) στους αναβατήρες με μεγάλη ζήτηση Ηρακλής, Ηνίοχος, Βάκχο ουρά με αναμονή περίπου 8-10min , οι αναβατήρες λειτουργούν στο 50% της δυναμικότητας τους λόγω μη «τακτικής» φόρτισής τους (3 άτομα ανά κάθε 3θέσια καρέκλα, 4 άτομα ανά κάθε 4θέσια καρέκλα) από μη «πειθαρχημένους» χιονοδρόμους
Η 12ωρη λειτουργία ΧΚΠ (non stop ski) κάθε Σάββατο (καιρού και χιονιού επιτρέποντος) που εφαρμόστηκε την τελευταία χιονοδρομική περίοδο, προσέλκυσε πολλούς φίλους χιονοδρόμους ξεαγχώνοντας τους από το ωράριο λειτουργίας , προσφέροντας τους την εμπειρία του sunset-ski, και εξομάλυνε τον φόρτο κατά το χρονικό διάστημα προσέλευσης και αναχώρησης των πελατών ΧΚΠ
c. Aξιοπιστία λειτουργίας – Διαθεσιμότητα αναβατήρων
παρατηρούμε το ποσοστό ωρών που λειτούργησαν οι αναβατήρες τον χειμώνα 2011-12 σε σχέση με τις προβλεπόμενες ώρες λειτουργίας βάση προγράμματος λειτουργίας ΧΚΠ. Θεωρούμε ικανοποιητικό ένα ποσοστό άνω του 80% δεδομένων των ωρών λειτουργίας που «χάνονται» τις «δύσκολες» ημέρες και ώρες λειτουργίας λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών .
Ορισμένοι αναβατήρες και μάλιστα με αρκετή ζήτηση , όπως Δίας, Περικλής παρουσίασαν αρκετές διακοπές λειτουργίας που στοίχησαν στο ΧΚΠ κόπο, χρόνο, χρήμα , εντυπώσεις.
Επείγει το έργο εκσυγχρονισμού αναβατήρων ΧΚΠ ώστε οι αναβατήρες να γίνουν πιο ελκυστικοί και πιο οικονομικοί στην λειτουργία και στη συντήρηση τους
d. Ημέρες λειτουργίας εναέριων αναβατήρων Ελληνικών Χ.Κ Αξιοπιστία ΧΚΠ
Στο πίνακα (πηγή www.snowreport.gr ημέρες λειτουργίας εναέριων αναβατήρων όλων των ελληνικών ΧΚ http://www.snowrepor...liftlength.html) παρατηρούμε ότι οι αναβατήρες του ΧΚΠ έχουν τις πιο πολλές ημέρες λειτουργίας κατά μέσο όρο σε σχέση με τα λοιπά ελληνικά Χ.Κ, ενδεικτικό της αξιοπιστίας τους και της θέλησης του ΧΚΠ για την βέλτιστη δυνατή λειτουργία του δεδομένων των συνθηκών καιρού και χιόνωσης.
7. Πίστες
Για την λειτουργία των πιστών του ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 8 εργαζόμενοι
• 716 ημερομίσθια
• 7231 εργατοώρες Εργασία κατά μέσο 10,1 ώρες ανά ημέρα και ανά άτομο
Το ΧΚΠ χαρακτηρίζεται θετικά για το εύρος των πιστών του το οποίο αναδεικνύεται με την καθημερινή λειτουργία Κελλαριών και Φτερόλακας.
Η σήμανση πιστών των ΧΚΠ βοήθησε ιδιαίτερα τις ημέρες με ομίχλη στην ασφαλή λειτουργία του ΧΚΠ.
Τα χωματουργικά έργα καθώς και οι χιονοπαγίδες έχουν βελτιώσει αισθητά την «χιονοβιωσιμότητα» των πιστών.
Θεωρούμε ότι σύστημα τεχνητής χιόνωσης (προυποθέτει ύπαρξη νερού, χαμηλές θερμοκρασίες, φθηνή ενέργεια) πρέπει να εγκατασταθεί αφού εξαντληθούν τα περιθώρια βελτίωσης «χιονοβιοσιμώτητας» πιστών με χωματουργικές εργασίες , τοποθέτηση χιονοπαγίδων, μετατόπισης σε υψηλότερο υψόμετρο. Ο κόσμος δεν γνωρίζει το βουνό σε όλο του το εύρος και περιορίζεται κυρίως στα κελλάρια.
Με την συνεργασία ειδικών όπως το Σωματείο Ελλήνων Οδηγών Βουνού διοργανώθηκαν εκπαιδευτικά σεμινάρια και εκδρομές (π.χ κατάβαση Βελίτσας) προκειμένου οι πελάτες του ΧΚΠ να επιμορφωθούν και να γνωρίσουν καλύτερα το βουνό.
Αξιοσημείωτη είναι η τακτική εξάσκηση του προσωπικού ΧΚΠ στην διαχείριση κινδύνου από χιονοστοιβάδες.
Απαιτείται βελτίωση της χάραξης της πίστας Νο 24 Περιφερειακής για μεγαλύτερη ασφάλεια από χιονοστιβάδες καθώς και απομάκρυνση κάποιων επικίνδυνων σταθερών πασσάλων στήριξης πινακίδων εντός ορίων πίστας.
Απαιτούνται επίσης για την ικανοποίηση έμπειρων χιονοδρόμων πίστες δυσκολίας άνω του μετρίου .
Για την διάστρωση των πιστών του ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 2.100 διαστρωτοώρες
• 4 εργαζόμενοι
• 5+1 διαστρωτικά Μηχανήματα έργου
Τα διαστρωτικά του ΧΚΠ παρουσιάζουν πολλές βλάβες λόγω γήρανσης.
Απαιτείται αύξηση της αξιοπιστίας και της οικονομίας των διαστρωτικών ΜΕ μέσω ανανέωσης του στόλου στην κατεύθυνση λιγότερα, νεαρότερα , μεγαλύτερα Μηχανήματα
8. Ιατρική κάλυψη- Ιατρικά περιστατικά
Για την λειτουργία των ιατρείων του ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 2 ιατροί
• 2 τραυματιοφορείς
• 1 ασθενοφόρο
Κατεγράφησαν 807 περιστατικά (περίπου 0,8% επί των προσελεύσεων χιονοδρόμων) (706 στα Κελάρια και 101 στη Φτερόλακα) και απαιτήθηκαν 22 διακομιδές (2,7% επί των συνολικών περιστατικών) με το ασθενοφόρο.
Συντάσσεται μελέτη με αναλυτική καταγραφή και στατιστική επεξεργασία του συνόλου των δεδομένων ανά ιατρικό περιστατικό και σύντομα θα δημοσιευτούν τα αποτελέσματά της .
9. Δρόμοι-Χώροι στάθμευσης- Συνέργεια με τοπική κοινωνία (ΟΤΑ)
Για τον εκχιονισμό των δρόμων πρόσβασης και των χώρων στάθμευσης στο ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 1.282 εκχιονιστοώρες
• 4 εργαζόμενοι
• 4+1 εκχιονιστικά Μηχανήματα έργου
• 100 μ3 αλατιού
Η ΕΤΑ δαπανά ετησίως ένα σημαντικό ποσό για τον εκχιονισμό/συντήρηση οδικού δικτύου χωρίς να είναι καθ’ύλην αρμόδια αλλά για να εξασφαλίσει την λειτουργία του ΧΚΠ. Απαιτείται επισκευή ασφαλτόστρωσης σε μέρος των χώρων στάθμευσης. Σημαντικό και εύλογο παράπονο πολλών επισκεπτών είναι η κακή κατάσταση του οδοστρώματος καθώς και ο μη πλήρης εκχιονισμός όλων των δρόμων πρόσβασης (π.χ πίσω δρόμος Φτερόλακας).
Θεωρούμε απαραίτητο οι όμοροι ΟΤΑ (Δήμοι και Περιφερειακές ενότητες Φωκίδας, Βοιωτίας, Φθιώτιδας) ως καθ’ύλην αρμόδιοι να αναλάβουν και στην πράξη την ευθύνη εκχιονισμού/συντήρησης του οδικού δικτύου πέριξ του ΧΚΠ και την εξασφάλιση της πρόσβασης των επισκεπτών στο ΧΚΠ , η λειτουργία του οποίου λειτουργεί και ως μοχλός ανάπτυξης της όμορης περιοχής.
Κατά τον χειμώνα 2011-12 μόνο η Φωκίδα βοήθησε στον εκχιονισμό μετά τις πιέσεις του προηγούμενου χειμώνα 2010-11, ενώ Βοιωτία και Φθιώτιδα ήταν απούσες στον εκχιονισμό για πρόσβαση στο ΧΚΠ .
Πρέπει δε να αναπτυχθεί η συνεργασία ΕΤΑΔ ΑΕ – ΟΤΑ προκειμένου να διευκολυνθεί όχι μόνο η πρόσβαση στο ΧΚΠ (δρομολόγηση από τοπικούς φορείς ski bus) αλλά και η αξιόπιστη ενημέρωση των επισκεπτών του ΧΚΠ και της περιοχής των «Παρνασσοχωρίων» για την κατάσταση λειτουργίας του ΧΚΠ.
10. Διαχείριση κυκλοφορίας
Για την διαχείριση κυκλοφορίας οχημάτων και στάθμευσης στο ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 4.080 εργατοώρες
• 476 ημερομίσθια
• 8 εργαζόμενοι
Προς αποφυγή προβλημάτων στην κυκλοφορία των οχημάτων π.χ κίνηση οχημάτων χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες ή αντικανονικό παρκάρισμα απαιτείται και η βοήθεια της Αστυνομίας , η οποία όμως δεν είχε τακτική παρουσία λόγω έλλειψης προσωπικού.
Κτίρια
Για την συντήρηση των κτιριακών εγκαταστάσεων του ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 ,πέρα των εξωτερικών συνεργείων απαιτήθηκαν
• 2.488 εργατοώρες
• 262 ημερομίσθια
• 4 εργαζόμενοι
11. Έκδοση εισιτηρίων
Για την έκδοση εισιτηρίων στο ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 8.350 εργατοώρες
• 857 ημερομίσθια
• 11 εργαζόμενοι
Η χρήση web ticket καθώς και η χρήση πολύποντων ή ανοικτών ημερομηνιών εισιτηρίων έχει βοηθήσει σημαντικά στην ελαχιστοποίηση χρόνου αναμονής στα εκδοτήρια ιδίως για τους «διαβασμένους» πελάτες του ΧΚΠ.
12. Περιβαλλοντική Διαχείριση / Καθαριότητα
Για την περιβαλλοντική διαχείριση και καθαριότητα στο ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 2.151 εργατοώρες
• 4 εργαζόμενοι (Eco-Management and Audit Scheme).
Το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού (ΧΚΠ) από την πρόσφατη χειμερινή περίοδο άρχισε την εφαρμογή Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ) σε όλους τους χώρους του Χιονοδρομικού Κέντρου με Στόχο την Πιστοποίηση των εγκαταστάσεων μέχρι το Δεκέμβριο του 2012 σύμφωνα με το ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ &
Το ΣΠΔ αναπτύσσεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις τουlΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ E.M.A.S Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1221/2009 για το EMAS, καθώς και του διεθνούς προτύπου ISO 14001:2004.
Το ΣΠΔ αποτελεί το πλαίσιο με βάση το οποίο το ΧΚΠ διαχειρίζεται τα θέματα που έχουν σχέση με το περιβάλλον, με γνώμονα πάντα την περιβαλλοντική πολιτική του ΧΚΠ, αλλά και τις περιβαλλοντικές ευαισθησίες της κοινωνίας γενικότερα.
13. Φύλαξη
Για την επιφυλακή και φύλαξη των εγκαταστάσεων στο ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 6.152 εργατοώρες
• 836 ημερομίσθια
• 7 εργαζόμενοι
14. Ενημέρωση
Για την ενημέρωση στο ΧΚΠ κατά την χιονοδρομική περίοδο 2011-12 απαιτήθηκαν
• 2.1221 εργατοώρες
• 215 ημερομίσθια
• 3 εργαζόμενοι
Δόθηκε ιδιαίτερο βάρος στην ενημέρωση των πελατών του ΧΚΠ με συνεχή λειτουργία infodesk, μετάδοση live εικόνας από τις πίστες σε εγκαταστημένες οθόνες plasma πλησίον των εκδοτηρίων , συνεχή ενημέρωση ηλεκτρονικών πινάκων , ιστοσελίδας και μέσων κοινωνικής δικτύωσης , λειτουργία meteo station και snow cam .
Πραγματοποιήθηκαν δε επιμορφωτικά σεμινάρια για εργαζόμενους του ΧΚΠ , που έρχονται σε επαφή με τον πελάτη (πληροφορίες, ταμεία, παρκαδόροι κ.λπ
15. Παράπονα πελατών, θετικά – αρνητικά σημεία
Το ΧΚΠ προσπαθεί όχι απλά να ενημερώνει αλλά και να αφουγκράζεται τους πελάτες του μέσω infodesk – συμπλήρωση φύλλων διαμαρτυρίας, σελίδα του επισκέπτη στην ιστοσελίδα , facebook, συμμετοχή σε forum του snowclub.gr και snowreport.gr.
Έτσι έχει βελτιωθεί ο βαθμός επικοινωνίας και αλληλοκατανόησης ΧΚΠ-πελάτες ΧΚΠ.
Από την επεξεργασία των παραπάνω στοιχείων τα βασικότερα παράπονα των πελατών εντοπίζονται στα παρακάτω σημεία :
• Τιμές . (Σημειώνουμε ότι το ΧΚΠ παρουσιάζει το best value for money μεταξύ των ελληνικών ΧΚ )
• Πρόσβαση . Λακκούβες στο οδόστρωμα και όχι καλός εκχιονισμός
• Παλαιότητα εγκαταστάσεων . Πεπαλαιωμένοι αναβατήρες (μη αξιόπιστοι, αργοί μη άνετοι)
• Μη πρόβλεψη χώρων για παιδιά, οικογένειες, εξωχιονοδρομικές δραστηριότητες
• Μη προώθηση οικονομικών ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων all inclusive (ξενοδοχείο-ski pass-skilesson-skirent).
• H ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία του ΧΚΠ (π.χ όχι ανεξέλεγκτες ταχύτητες χιονοδρόμων, όχι κάπνισμα στους εσωτερικούς χώρους κτιρίων, όχι «αραιή» επιβίβαση στις καρέκλες αναβατήρων όταβ υπάρχει ουρά ,όχι οχήματα χωρίς αλυσίδες σε παγωμένους δρόμους) προαπαιτεί περισσότερη εγρήγορση από ΧΚ και περισσότερη πειθαρχία από πελάτες ΧΚ
Tα βασικότερα πλεονεκτήματα όπως τα εντοπίζουν οι πελάτες είναι
• Εγγύτητα στην Αθήνα
• Αξιόπιστη βέλτιστη λειτουργία κάθε ημέρα ακόμα και με κακό καιρό ή λίγο χιόνι. Μεγάλη σαιζόν
• Ευρύτητα πιστών πλούσιος αλπικός όγκος
• Mέγεθος –τεχνολογία αναβατήρων σχετικά με τα ελληνικά δεδομένα π.χ Ηρακλής
• Πρόσβαση οικονομική με ski bus
• Eνημέρωση- οργάνωση-εμπειρία- ασφάλεια
Τεκμηριώνεται το best value for money του ΧΚΠ στην Ελλάδα δηλ. τα λιγότερα απαιτούμενα € ανά προσφερόμενη δυναμικότητα αναβατήρων ή πιστών
16. Ενέργειες και νέα έργα ΧΚΠ 5ετίας 2007-11 .
1.Διεύρυνση ωραρίου – Νυκτερινές χιονοδρομίες (καιρού επιτρέποντος)
•Παράταση ωραρίου ΧΚ τα Σ,Κ έως 18.00, τις καθημερινές έως 17.00
•Οργάνωση κάθε Σάββατο νυκτερινών χιονοδρομιών στα Κελλάρια
2.Χωματουργικές εργασίες βελτίωσης πιστών και χιονοδιαδρόμων
• Διαπλάτυνση υφιστάμενων πιστών για διασύνδεση πιστών με ελάχιστο χιόνι
• Εξομάλυσνη πιστών και διαμόρφωση χιονοδιαδρόμων για λειτουργία Χ.Κ με ελάχιστο χιόνι (παράδειγμα,20.12.2008)
• Δημιουργία SNB Ρark σε Κελλάρια και Φτερόλακα – προμήθεια σχετικού εξοπλισμού
• Διεύρυνση χιονοδρομικών πεδίων (Περιφερειακή , Σαχάρα, Γεροντόβραχος) – αποσυμφόρηση υφιστάμενων πιστών
• Aύξηση των αγωνιστικών πιστών χιονοδρομίας ομολογκαρισμένων απο FIS
• Εγκατάσταση «χιονοπαγίδων»
3.Σήμανσηπιστών
•Σηματοδότησηπιστών-έκδοση χάρτη πιστών
•Προσανατολιστικές πινακίδες
• Ενημερωτικές πινακίδες
4.Ενημέρωση , άμεση –αντικειμενική-αξιόπιστη
• Εγκατάσταση 2 ηλεκτρονικών πινάκων ενημέρωσης για λειτουργία αναβατήρων και πιστών
• Εγκατάσταση 2+2 οθονών plasma στους χώρους εκδοτηριών 1750 και Φτερόλακας για μετάδοση live εικόνας από πίστες κελλαριών και Φτερόλακας
• Εγκατάσταση 2 meteo station (κελλάρια 1950 , Κορυφή Ηρακλή)
• Εγκατάσταση 4 snowcam (1950, βάσηΠερικλή,κορυφή Ηρακλή, Φτερόλακα – Ηνίοχος, Πάν –στίβος περιπέτειας
• Αναβάθμιση της ιστοσελίδας www.parnassos-ski.gr με καθημερινή φωτοενημέρωση, απάντηση σε θετικά και αρνητικά σχόλια 3 forum (snowreport,snowclub,skifun), μετάδοση live εικόνας πιστών Κελλαριών και Φτερόλακας, μεταδοση meteo δεδομένων (ταχύτητα- κατεύθυνση ανέμου, θερμοκρασία κ.λπ.), δυνατότητα διαδραστικής περιήγησης σε υπόβαθρο Google earth στις εγκαταστάσεις του ΧΚΠαρνασσού.
5.Προβολή ΧΚΠ
• Καμπάνια «o παρνασσός σκί-ζεί»
• Αισθητική αναβάθμιση – τουριστικής εικόνας
• Δημιουργία πλήθους παράπλευρων event (π.χ world snow day , snow running κ.λπ) 6.Διαμόρφωση χώρου αρχαρίων
• Διαμόρφωση χώρου και εγκατάσταση 1 baby lift και 1 κυλιόμενου τάπητα στο 1950 (αποσυμφόρηση λοιπών αναβατήρων-μεγαλύτερη ασφάλεια χιονοδρόμων)
• Εγκατάσταση 1 baby lift και 1 carousel
• Δυνατότητα δωρεάν χρήσης 1 κυλιόμενου τάπητα και 3 baby lift στους κατόχους εισιτηρίων μη χιονοδρόμων.
7.Ενίσχυση διαστρωτικής ικανότητας πιστών ΧΚΠ
• Προμήθεια Prinoth everest
• Xρήση Prinoth everest K/Ξ
8.Ενίσχυση στόλου εκχιονιστικών μηχανημάτων , συνεργασία με ΟΤΑ
9.Βελτίωση πρόσβασης
• Επισκευή ασφαλτοτάπητα
• Επισκευή –επέκταση προστατευτικής μπάρας
• Διαχείριση χώρν στάθμευσης – παρκαδόροι
• Δρομολόγηση από Κλαουδάτο καθημερινού skibus
10.Βελτίωση υφιστάμενων αναβατήρων
• Ανακαίνιση τηλεκαμπίνας (ηλεκτρικοί πίνακες και πολυεστερικά κελύφη)
• Προφύλαξη κορυφής Ηρακλή
• Eγκατάσταση νέας γεννήτριας αποκλειστικά για ΗΡΑΚΛΗ
• Αναβάθμιση συρόμενων Παν- Πυθία
• Μείωση χρόνου αναμονής αναβατήρων
• Εξάντληση περιθωρίων λειτουργίας – επανάκτηση αξιοπιστίας.
• Εγκατάσταση αντικεραυνικής ομπρέλλας όλων των εγκαταστάσεων 11.Ανακαίνηση κτιρίου 1750
• Αναδιάταξη και επαύξηση-διπλασιασμό εκδοτηρίων.
• Αξιοποίηση πλαινής πρόσβασης και εξωτερικού εμπρόσθιου χώρου
• Αναδιαμόρφωση infodesk
• Απομάκρυνση γραφείων και καταστήματος ενοικιάσεων προς αποσυμφόρηση του χώρου
12.Ανακαίνηση κτιρίου 1950
• Εγκατάσταση και επέκταση χώρου καταστήματος ενοικιάσεων –συντήρησης χιονοδρομικού εξοπλισμού (απαλλαγή πελατών απο μεταφορά ενοικιαζόμενου εξοπλισμού με Τηλεκαμπίνα , ευχερή εξοδο πρός πίστες)
• Διαχωρισμός όδευσης απο Τηλεκαμπίνα προς Chalet 1950 μη χιονοδρόμων από χιονοδρόμους , κατασκευή σκέπαστρου σκάλας εισόδου κτιρίου 1950
• Σηματόδοση way-finding κτιρίου
• Λειτουργία εκδοτηρίου 1950 – infodesk
• Αναβάθμιση υποσταθμών μέσης Τάσης
13.Ανάπτυξη θερινών δραστηριοτήτων (Parnassos 4 season)
• Κατασκευή ποδηλατικού πάρκου (διαδρομές down hill, mountain bike κ.λπ) .Διοργάνωση PARNASSOS MOUNTAIN BIKE FESTIVAL. 09/2008
• Κατασκευή στίβου περιπέτειας
• Κατασκευή flying fox (πτήση με συρματόσχοινο)
• Διενέργεια πιλοτικών θερινών camp- εβδομάδων υπαίθριων δραστηριοτήτων (09/2009)
14.Εγκατάσταση νέου συστήματος έκδοσης εισιτηρίων και ελέγχου πρόσβασης (ski data)
• Επαναχρησιμοποιύμενες κάρτες RFID ανιχνεύσιμες απο μακριά, εύκολος και αξιόπιστος έλεγχος πρόσβασης στους αναβατήρες
• Δυνατότητα έκδοσης πολυήμερων εισιτηρίων ανοικτών ημερομηνιών
• Χρήση πιστωτικών καρτών
• Δυνατότητα web ticketing – αποσυμφόρηση εκδοτηρίων
• hotel ticketing
15. Ανάπτυξη Κατάρτιση master - business plan με στόχο την
• αναβάθμιση-εκσυχρονισμό εγκαταστάσεων,
• αύξηση της χωρητικότητας και βιωσιμότητας του ΧΚΠ ,
• την «πράσινη ανάπτυξη» .
17. Εργατικό δυναμικό λειτουργίας ΧΚΠ
κατά την πρόσφατη χειμερινή περίοδο . 93 άτομα 7.084 Ημερομίσθια 71.027 Εργατοώρες Έσοδα ανά είδος εισιτηρίου παρατηρούμε το πώς συμβάλουν στα έσοδα του ΧΚΠ
• Οι χιονοδρόμοι με κανονικό ημερήσιο εισιτήριο 50%
• Οι μη χιονοδρόμοι με εισιτήριο «βόλτας» 25%
• Οι χιονοδρόμοι με έκπτωση λόγω μειωμένης λειτουργίας περίπου 20%
• Οι συστηματικοί χιονοδρόμοι (80ποντο εισιτήριο ) 3%
• Το web ticketing 3% (με ανοδική τάση)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Καθημερινότητα XKΠ Η χειμερινή περίοδος ΧΚΠ 2011-12 χαρακτηρίστηκεv από
• Πολύ «καλή» χιονοκάλυψη που επέτρεψε την πλήρη λειτουργία του ΧΚΠ από 25.12.2011 χαρίζοντας στους φίλους του βουνού ΛΕΥΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ καθώς και πολλές καλές χιονοδρομικά ημέρες χωρίς κανένα «χαμένο» Σ, Κ
• Σημαντική προσέλευση χιονοδρόμων (No2 όλων των εποχών) , ιδίως τις καθημερινές αξιοποιώντας και την έκπτωση που προσφέραμε στους προσερχόμενους με ski bus , που επηρέασε απροσδόκητα θετικά τα έσοδα.
• Η οικονομική κρίση ενώ δεν επηρέασε την προσέλευση των χιονοδρόμων στο ΧΚΠ , επηρέασε αρνητικά την προσέλευση των μη χιονοδρόμων καθώς και τον συνολικό τζίρο στις τουριστικές επιχειρήσεις της γύρω περιοχής
• Από τα θετικά της περιόδου ήταν η καθιέρωση 12ώρης λειτουργίας κάθε Σάββατο και η ενίσχυση των προσελεύσεων με skibus και διάφορα events Στόχος παραμένει η Διατήρηση Ασφαλούς, Βέλτιστης δυνατής , Οικονομικά βιώσιμης ΑνάπτυξηvΛειτουργίας υφιστάμενων εγκαταστάσεων με τους Διαθέσιμους Πόρους . ΧΚΠ
Για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί το ΧΚΠ στοχεύει σε 3 βασικά ζητούμενα: -Εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων ώστε να γίνει πιο ελυκστικό/ανταγωνιστικό να αυξήσει προσελεύσεις /έσοδα αφενός και αφετέρου να μειώσει έξοδα συντήρησης και ελέγχων για πεπαλαιωμένες εγκαταστάσεις
ΕΡΓΑ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ
1. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΝΑΒΑΤΗΡΩΝ
2. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
-Εναρμόνιση με το περιβάλλον = αειφόρο ανάπτυξη στην πράξη , ρεαλιστικό σχεδιασμό για ενέργεια, νερό, διαχείριση απορριμμάτων. Σεβασμό στην φύση αλλά και σεβασμό στον άνθρωπο που κατοικεί σε αυτήν.
Ας ακολουθήσουμε παραδείγματα άλλων χωρών με περισσότερη οικολογική συνείδηση όπως Ελβετία .
Ο φορέας διαχείρισης εθνικού δρυμού Παρνασσού επιθυμούμε να είναι παρών ως σύμβουλος με γόνιμες προτάσεις , ελεγκτής, διαχειριστής της όλης κατάστασης του Παρνασσού
ΦΙΛΟΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
3. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑ ΕΜΑS
4. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
5. ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ
6. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
7.ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΩΔΕΚΑΜΗΝΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ
-Ανάπτυξη δωδεκάμηνων δραστηριότητων βλ. π.χ Parnassos Mountain bike festival 09.2008.
Απαραίτητη η συνέργεια με τις τοπικές κοινωνίες, με τα Παρνασσοχώρια που πρέπει να βλέπουν το ΧΚΠ ως ενιαίο και αδιαίρετο και όχι τοπικοκεντρικά
8. ΔΙΚΤΥΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙΩΝ
9. ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ
10. ΣΚΙ ΑΝΤΟΧΗΣ-ΧΙΟΝΟΡΑΚΕΤΕΣ-ΠΕΖΟΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ-ΟΡΕΙΒΑΤΙΚΟ ΣΚΙ
11. VIA FERRATA
12. ΠΑΡΚΟ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑΣ – TOBOGGAN
13. ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
14. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΟΡΝΙΘΟΠΑΝΙΔΑΣ
Το ΧΚΠ προσφέρει εδώ και 36 χρόνια ένα σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα αγαθό, την «χιονοδρομική απόλαυση», το οποίο γίνεται ολοένα και πολυτιμότερο . Ο πλούσιος αλπικός όγκος , η εγγύτητα στην Αττική – κεντροβαρή στην Ελλάδα θέση του ΧΚΠ σε συνδυασμό με μια σχετικά «παρθένα» στον ορεινό τουρισμό ελληνική αγορά επιτρέπουν στο ΧΚΠ να ελπίζει ότι μπορεί να επιβιώσει και να αναπτυχθεί . Για να καταστεί οικονομικά βιώσιμο πρέπει να τιθασεύσει τα έξοδα συντήρησης (που καθίστανται δυσβάσταχτα όσο «γερνάνε» οι εγκαταστάσεις του μέσω του εκσυγχρονισμού του και να γίνει ελκυστικότερο στον κάθε επισκέπτη της περιοχής. Η δε γύρω περιοχή που ωφελείται μέσω της λειτουργίας του οφείλει να το βοηθήσει π.χ στην καλύτερη δυνατή πρόσβαση (εκχιονισμός /συντήρηση οδικού δικτύου) .
πηγη : http://www.snowclub.gr/forums/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου